Your topic is now set, and you have already agreed on the rough chapter outline with your supervisor. Now, in a next step, you would like to discuss the outline and the synopsis with her/him.
Hintergrundinformation
A well-thought-out outline and a well-founded exposé are essential building blocks for the success of a thesis. The formal procedures for this are now taught in many degree programs in the first semester, usually in tutorials on scientific work. If this is not the case, you will have to find out about it on your own (e.g. on the homepage of your subject/programme). The consultation hour only serves to discuss the content of the outline with regard to the comprehensibility of the chain of argumentation as well as the scope of the content, etc.
Tip
Before you start writing a thesis, you should definitely go through your outline and exposé with your supervisor to make sure that your thoughts and reflections on the topic are stringent and meet the scientific demands placed on such a thesis.
It is worth investing time in this. Create your outline to the point where you can answer questions about your concept. Also think about where problems lie and what exactly you want to discuss with the lecturer. Email the outline and synopsis to your lecturer at least one week in advance. Remember to also include your full name, the title of the paper and the current date in the attachment to the email.
In the opening phase, you should briefly introduce yourself after the greeting. The self-introduction is an important orientation for the teacher. It is very important that you explicitly state your concern at the beginning of the conversation and that you state your goal of the conversation as directly as possible.
Greet each other
Guten Morgen/Tag, Frau/Herr [...]
Guten Tag, [Herr Doktor /Frau Professorin/ ...]
Introduce yourself
Ich heiße [...] und besuche [Ihr Seminar .../Ihre Veranstaltung ...]
Mein Name ist [...] und ich besuche bei Ihnen das Seminar [...]
Ich bin [...] und ich war [letzte Woche] bei Ihnen und da haben wir das Thema meiner Hausarbeit festgelegt.
Mein Name ist [...], und ich war [vor zwei Wochen] wegen [meiner Hausarbeit] bei Ihnen in der Sprechstunde.
Naming concerns
Es geht um die Gliederung meiner Hausarbeit/Masterarbeit/Abschlussarbeit.
Ich habe Ihnen letzte Woche die Gliederung meiner Arbeit per E-Mail zugeschickt und möchte sie heute gerne mit Ihnen besprechen.
Ich hätte einige Fragen zu der Gliederung meiner Masterarbeit.
The core phase of a consultation depends on many factors and comprises correspondingly different components and can therefore only be recorded here as an example.
Asking questions about the outline
Halten Sie die Gliederung so für sinnvoll?
Ist die Gliederung so in Ordnung?
Gibt es noch Aspekte, die ich in der Arbeit berücksichtigen sollte?
Halten Sie den Fokus auf [...] für sinnvoll?
The end of the consultation is generally introduced by a substantive conclusion of the conversation and ended with thanks and a greeting. Here, the extent and the type of thanks depend on the concern and the degree of responsiveness of the respective teacher.
Assure understanding
Das würde bedeuten, dass [...].
Habe ich Sie richtig verstanden, dass [...].
Ich sollte also [...]. Ist das richtig?
Wenn ich [das]/[Sie] richtig verstanden habe, heißt es, dass [...].
Saying thank you
Vielen Dank/herzlichen Dank.
Ich bedanke mich ganz herzlich.
Vielen Dank, Sie haben mir sehr geholfen.
Danke, jetzt weiß ich, wie ich weiter vorgehen soll.
Herzlichen Dank, dass Sie sich die Zeit genommen haben.
Danke schön, ich komme dann [wie verabredet nächste Woche/in zwei Wochen] noch einmal vorbei.