Questions about literature and narrowing the topic
Situation
You have a topic for a term paper that you have already discussed in another consultation session before. Now you have researched the topic and have problems narrowing it down. Your literature search gets out of hand, and you find countless references to other works in every book, and there again further references. You have the feeling that you are not getting anywhere, so you go to the office hours and ask for support.
Hintergrundinformation
At German universities, you are expected to conduct an independent literature search for a term paper and to critically examine the literature. This includes selecting and examining the relevance of this literature. However, it is also customary to discuss this selection with the supervisor in a next step.
Tip
Prepare a literature list before you go to the office hours. The presentation of such a literature list enables the supervisor to get an overview of which literature you have dealt with or want to deal with. You can then receive further literature references in the consultation hour, if necessary. In your literature list, you should include a combination of monographs, reference works, handbooks and other current publications such as anthologies and journal articles.
In the opening phase, you should briefly introduce yourself after the greeting. The self-introduction is an important orientation for the teacher. It is very important that you explicitly state your concern at the beginning of the conversation and state your goal of the conversation as directly as possible.
Greet each other
- Guten Morgen/Tag, Frau/Herr [...]
- Guten Tag, [Herr Doktor /Frau Professorin/ ...]
Introduce yourself
- Ich heiße [...] und besuche [Ihr Seminar .../Ihre Veranstaltung ...]
- Mein Name ist [...] und ich besuche bei Ihnen das Seminar [...]
- Ich bin [...] und ich war [letzte Woche] bei Ihnen und da haben wir das Thema meiner Hausarbeit festgelegt
- Mein Name ist [...], und ich war [vor zwei Wochen] wegen [meiner Hausarbeit] bei Ihnen in der Sprechstunde
Naming concerns
- Ich möchte heute mit Ihnen hauptsächlich meine Literaturliste besprechen.
- In erster Linie geht es mir heute um die Literatur zu meiner Hausarbeit.
- Ich hätte einige Fragen zur Literatur, und zwar ...
The core phase of a consultation depends on many factors and comprises correspondingly different components and can therefore only be recorded here as an example.
Asking questions about the literature
- Ich habe schon recherchiert und viel Literatur zu meinem Thema gefunden, aber irgendwie habe ich das Gefühl, dass ich mich in der Literatur verloren habe.
- Die Grundlagenliteratur für mein Thema ist sehr umfassend und mir scheint irgendwie alles wichtig.
- Ich habe viel zu viel Literatur zu meinem Thema gefunden und komme irgendwie nicht weiter.
- Können Sie mir vielleicht bei meiner Literaturliste ein wenig helfen?
- Könnten Sie sich vielleicht meine Literaturliste anschauen und mir sagen, welche Titel ich berücksichtigen, soll.
- Könnten Sie mir ein paar Tipps geben, wie ich weiter vorgehen soll.
- Ich habe inzwischen [ein bisschen] recherchiert. Das hier ist meine Literaturliste und ich würde sie gerne ganz kurz mit Ihnen durchgehen.
Ask questions to narrow down the topic
- Ich bin mir nicht sicher, wie ich das Thema eingrenzen kann/soll.
- Mir scheinen alle Aspekte wichtig. Ich weiß nicht, wie ich das Thema eingrenzen könnte.
- Ich würde den Schwerpunkt meiner Arbeit gern auf [...] legen. Halten Sie das für sinnvoll?
make counter-suggestions
- Das finde ich sehr interessant, aber ich möchte mich lieber auf [...] konzentrieren.
- Ich würde den Fokus der Arbeit lieber auf [...] legen.
- Mich würde aber eher der Bereich [...] interessieren.
Introduce additional/continuing questions
- Ich hätte dann noch eine Frage/einige Fragen zu [...], und zwar:
- Was ich Sie noch fragen wollte: [...]
The end of the consultation is generally introduced by a substantive conclusion of the conversation and ended with thanks and a greeting. Here, the extent and the type of thanks depend on the concern and the degree of responsiveness of the respective teacher.
Assure understanding
- Das würde bedeuten, dass [...].
- Habe ich Sie richtig verstanden, dass [...].
- Ich sollte also [...]. Ist das richtig?
- Wenn ich [das]/[Sie] richtig verstanden habe, heißt es, dass [...].
Saying thank you
- Vielen Dank/herzlichen Dank.
- Ich bedanke mich ganz herzlich.
- Vielen Dank, Sie haben mir sehr geholfen.
- Danke, jetzt weiß ich, wie ich weiter vorgehen soll.
- Herzlichen Dank, dass Sie sich die Zeit genommen haben.
- Danke schön, ich komme dann [wie verabredet nächste Woche/in zwei Wochen] noch einmal vorbei.
Saying goodbye
- Auf Wiedersehen!